آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۱ ب.ظ

همه چیز درباره پریودنتیت و عفونت لثه

پریودنتیت همان التهاب شدید لیثه می باشد که موجب جدا شدن لثه از دندان و کاهش استحکام اتسخوان های حمایت کننده فک می شود. در صورت عدم درمان پریودنتیت دندان ها لق و ممکن است تحریک و در نتیجه دچار ریزش شوند. در این مقاله آی پزشک شما را با روش درمان پریودنتیت و بیماری های ناشی از عفونت لثه بیشتر آشنا می کند.

عفونت لثه

نشانه های بیماری عفونت لثه چیست؟

اگرچه علائم بیماری پریودنتال اغلب ظریف است اما این بیماری کاملاً بدون علائم هشدار دهنده نیست. بعضی از علائم ممکن است به نوعی از بیماری اشاره داشته باشد.

علائم بیماری پریودنتیت شامل:

    لثه هایی که در طی و بعد از مسواک زدن خونریزی می کنند
    لثه های قرمز، متورم یا حساس
    بوی بد دهان یا طعم بد دهان
    تشکیل شکاف های عمیق بین دندان ها و لثه ها
    دندانهای گشاد یا لق
    تغییر در نحوه قرارگیری دندان ها در هنگام رشد

حتی اگر علائمی را مشاهده نکردید، شاید هنوز هم درجاتی از عفونت لثه را داشته باشید. در برخی از مردم، بیماری لثه ممکن است فقط روی دندان های مشخصی مثل مانند دندان آسیاب تأثیر بگذارد. فقط دندانپزشک می تواند پیشرفت بیماری لثه را تشخیص داده و درمان نماید.

 

آشنایی با انواع بیماری پریودنتیت یا التهاب لثه:

بیماری پریودنتیت انواع مختلفی دارد که رایج ترین‎ آنها را با هم مرور می‎کنیم
 

پریودنتیت مزمن:

این حالت اغلب در بزرگسالان دیده می‎شود؛ اگرچه کودکان هم می‎توانند به آن مبتلا شوند. دلیل اصلی این نوع پریودنتیت زیاد شدن پلاک‎های دهان است که به مرور زمان و به آهستگی باعث وخامت وضعیت بیمار شده که در صورت درمان نشدن باعث از بین رفتن لثه و استخوان و از دست رفتن دندان می‎شود.

پریودنتیت تهاجمی:

این نوع از پریودنتیت عمدتا از کودکی و یا از ابتدای بزرگسالی آغاز شده و افراد کمتری به آن مبتلا می‎شوند. این بیماری بیشتر روی خانواده ها تاثیر گذاشته و در صورت درمان نشدن به سرعت منجر به از دست رفتن تصاعدی استخوان و دندان می‎گردد.

خوشبختانه در اکثر موارد، پریودنتیت از طریق رعایت بهداشت دندان قابل پیشگیری است.

 

خطر ابتلا به پریودنتیت با این عوامل افزایش می یابد :

    چاقی
    ژنتیک
    سن بالا
    سوء مصرف مواد
    نداشتن بهداشت دهان و دندان
    سیگار کشیدن یا جویدن زیاد آدامس
    تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین C
    تغییرات هورمونی، مانند موارد مرتبط با بارداری یا یائسگی
    برخی بیماری ها مانند دیابت، آرتریت روماتوئید و بیماری کرون
    بعضی از داروهایی که باعث خشکی دهان یا تغییرات لثه می‎شوند
    شرایطی که سبب کاهش ایمنی بدن مانند بیماری لوسمی، HIV / AIDS و درمان سرطان می‌شود

 

روش درمان بیماری پریودنتیت یا عفونت لثه :

هدف اصلی درمان، کنترل عفونت است. تعداد و نوع درمانها با توجه به میزان پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود. تمام روشهای درمانی نیازمند این است که بیمار مراقبت روزانه خوبی از دهان و دندانش در خانه داشته باشد. پزشک همچنین ممکن است رفتارهای خاصی نظیر ترک سیگار را به عنوان راهی برای بهبود نتیجه درمان پیشنهاد کند.
تمیزکردن عمقی (جرمگیری) (Scaling & Root Planing)

دندانپزشک، پریودنتیست یا متخصص بهداشت دهان و دندان، پلاک ها را با روش تمیزکردن عمقی که به آن Scaling & Root Planing می گویند، از بین میبرد. Scaling به معنی تراشیدن و زدودن تارتارها از بالا و پایین خط لثه است. Root Planing لکه های زمخت روی سطح دندان که ناشی از انباشته شدن جرم هستند را از بین میبرد و زدودن باکتری هایی که به بیماری کمک می کنند را راحت تر میکند. در برخی موارد از لیزر برای از بین بردن پلاک ها و تارتارها استفاده میشود.

دارو

داروها ممکن است همراه با روش درمانی Scaling & Root Planing استفاده شوند، اما داروها همیشه نمی توانند جای جراحی را بگیرند. بسته به اینکه تا چه حد بیماری پیشرفت کرده است، دندانپزشک یا پریودنتیست ممکن است همچنان درمان جراحی را پیشنهاد کنند.

 

جراحی

جراحی فلپ. اگر التهاب لثه و روند پاکتها بعد از پاکسازی عمقی (جرمگیری) و مصرف داروها ادامه پیدا کند جراحی ممکن است لازم باشد. دندانپزشک یا پریودنتیست عمل فلپ را برای زدودن تارتارها از پاکت های عمقی (جایی که فاصله عمیقی بین لثه و دندان افتاده است) یا کاهش پاکت های پریودنتالی که باعث آسان شدن کار دندانپزشک برای تمیزکردن آن محدوده میشود انجام میدهد. این جراحی رایج شامل بلند کردن لثه ها و از بین بردن تارتارها می شود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی