آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۸، ۰۶:۰۷ ب.ظ

دلیل انزال دیررس و عوارض ناشی دیر انزالی

انزال دیررس چیست؟ شرایطی است که در آن تحریک جنسی برای مردان مدت زیادی طول می کشد تا به اوج جنسی برسند و منی را از آلت تناسلی (انزال) آزاد کنند. برخی از مردان مبتلا به انزال دیررس به هیچ وجه قادر به انزال نیستند. تاخیر در انزال می تواند موقتی یا یک مشکل مادام العمر باشد.

دلایل احتمالی انزال تاخیری شامل برخی از شرایط مزمن سلامتی، جراحی و داروها است. درمان انزال دیررس بستگی به علت اصلی دارد. طبیعی است که انزال در مردان گاهی به تأخیر بیفتد. تاخیر در انزال فقط در صورت ادامه دار شدن یا ایجاد فشار روانی برای مرد یا شریک زندگی اش مشکل به حساب می آید. 

عوارض دیر انزالی :

دیر انزالی می‌تواند پریشانی روانی قابل توجهی هم در مرد و هم همسر وی ایجاد کند. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه، نگرانی در مورد وضعیت سلامی، کاهش میل جنسی و نارضایتی جنسی برای هر دو طرف شود. چنین وضعیتی می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم بین زوجین شود. به عنوان مثال، ممکن است همسر فرد بر این باور باشد که فرد مبتلا به دیر انزالی در واقع او را جذاب نمی‌بیند.

مردان مبتلا به دیر انزالی بیشتر مستعد اضطراب و افسردگی هستند. پریشانی روانی و مشکلات رابطه که در اثر دیر انزالی ایجاد می‌شوند اغلب برای زوج‌هایی که در تلاش برای تشکیل یک خانواده هستند دشوارتر است. دیرانزالی هنگامی تشخیص داده می‌شود که یک مرد در مورد یک تاخیر قابل ملاحظه یا تعداد دفعات رسیدن به انزال در طول بیشتر رابطه‌های جنسی خود طی یک دوره 6 ماهه یا بیشتر، و هنگامی که مشکلات دیگری وجود نداشته باشند، نگران باشد.

انواع دیر انزالی و نشانه‌های آن :

دیر انزالی را می‌توان در یک نمودار کیفی و در حالت‌های مختلفی ترسیم کرد؛ دیر انزالی معمولا با تجربه‌ی ناکامی جنسی، احساس سرخوردگی، تنش و فشار برای فرد و شریک جنسی‌اش همراه است. انواع دیر انزالی به شرح زیر است.

1. انزال اصلا اتفاق نمی افتد: فرد تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند اوج لذت جنسی را تجربه کند؛ بیشترین ناکامی در این حالت اتفاق می‌افتد.

2. انزال دیر اتفاق می افتد: فرد به انزال می‌رسد اما در خارج از حالت زمانی عادی که ممکن است حس ملال و یا فرسودگی و خستگی را تجربه کند؛ انزال دیررس می‌تواند برای شریک جنسی فشار و تنش ایجاد کند.

3. انزال در شرایط خاص اتفاق می‌افتد: این حالت بدین معنی است که فرد از آمیزش به انزال نمی‌رسد و حتما باید از شیوه‌های دیگر نظیر خودارضایی، سکس دهانی و یا تحریک دستی اوج لذت جنسی را تجربه کند که می‌تواند در طی زمان به نارضایتی جنسی شریک جنسی منجر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خود ارضایی در مردان و خود ارضایی در زنان کلیک کنید.

4. انزال خارج از رابطه‌ی جنسی: فرد می‌تواند به اوج لذت جنسی دست یاید اما این اتفاق صرفا به تنهایی و بصورت خودارضایی اتفاق می‌افتد و فرد در طی رابطه‌ی جنسی نمی‌تواند انزال را تجربه کند؛ این حالت می‌تواند با درجاتی از سرخوردگی و ناکامی همراه باشد.

 

درمان انزال دیررس :

درمان دیر انزالی به علت آن بستگی دارد. برای مثال، اگر داروهای ضد افسردگی باعث این مشکل باشند، ممکن است یک داروی جایگزین تجویز شود.

به طور مشابه، در مواردی که مصرف بیش از حد الکل یا داروهای بدون نسخه علت دیر انزالی باشد، کاهش یا حذف این عوامل می‌تواند موثر باشد. هنگامی که سایر شرایط پزشکی دلیل زمینه‌ای باشند، مدیریت مشکلی اصلی، برای مثال یک مشکل عصبی، ممکن است به برطرف شدن مشکل دیر انزالی کمک کند. با این حال ممکن است موارد اصلی دیرانزالی به سادگی قابل درمان نباشند و اغلب نیاز به کمک مشاوران حرفه‌ای خواهد بود.

پزشکان تشخیص می‌دهند که هیچ مداخله و اقدام منحصر به فردی وجود ندارد که برای تمام بیماران موثر باشد و کلید درمان موفقیت آمیز، شناسایی منشأ مشکل و استفاده از درمان مناسب و هدفمند برای مقابله با عوامل روانی است که باعث این مشکل می شوند یا در آن نقش دارند. برخی داروها ممکن است به بهبود علائم دیر انزالی کمک کنند، اما هیچ یک هنوز به طور خاص برای درمان این مشکل مورد تایید قرار نگرفته‌اند. داروها با برخی فواید گزارش شده عبارتند از:

  • سیپروهپتادین (Periactin): یک داروی آلرژی
  • آمانتادین (Symmetrel): داروی پارکینسون
  • بوسپیرون (Buspar): یک داروی ضد اضطراب

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی