آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۰۶ ب.ظ

مراقبت از نوزادان در مقابل ویروس کرونا

نوزادان و کودکان بدن آسیب پذیر تری دارند، به همین دلیل یکی از نگرانی های والدین محافظت نوزاد در زشمان ویروس کرونا می باشد. در این مقاله آی پزشک شما را با روش نگهداری و حفاظت کودک در مقابل ویروس کرونا بیشتر آشنا می کند.

آیا احتمال ابتلا به ویروس کرونا در نوزادان و کودکان هم وجود دارد؟

ویروسی که سبب بروز بیماری کووید-۱۹ می‌شود ناشناخته‌های زیادی دارد. یکی از این ناشناخته‌ها خطری است که نوزادان یا زنان باردار را تهدید می‌کند و اینکه ویروس تا چه حد بر بدن این گروه از افراد تأثیرگذار خواهد بود. آنچه تا این لحظه مشخص شده است، احتمال ابتلای تمامی افراد به کرونا، فارغ از سن‌وسالشان است، هرچند تعداد نوزادان و کودکان مبتلا به بیماری در مقایسه با دیگران کمتر بوده است.

 

آیا شیردادن مادر مبتلا به بیماری، خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان را به‌دنبال دارد؟

بررسی خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان به‌وسیله شیر مادر

مادرانی که نشانه‌های کرونا اعم از سرفه، تب یا تنگی نفس را دارند، باید هرچه سریع‌تر از کمک متخصصان مراکز درمانی بهره بگیرند.

دو نکته مهم درباره شیردادن به نوزادان وجود دارد: اول اینکه شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید است؛ مهم‌تر از آن (البته در این شرایط که با شیوع ویروس کرونا سروکار داریم)، احتمال سرایت ویروس‌های مرتبط با دستگاه تنفسی از طریق شیر مادر به بدن نوزادان بسیار کم است. بنابراین، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مادر می‌تواند با رعایت اقدامات و نکات بهداشتی و پیشگیرانه، به شیردادن به نوزاد خود ادامه دهد.

مادران شیردهی که نشانه‌های بیماری را دارند، به‌منظور پیشگیری از سرایت ویروس کرونا در نوزادان باید:

  •     در مجاورت آنها از ماسک استفاده کنند (مثلا وقتی قصد شیردادن به نوزاد را دارند)؛
  •     قبل و بعد از تماس با نوزادان دست‌های خود را بشویند؛
  •     تمامی سطوحی را که لمس می‌کنند، مرتب تمیز و ضدعفونی کنند.

البته توصیه آخر مربوط به همه کسانی است که مبتلا به کرونا شده‌اند و به‌نوعی با دیگران در تماس هستند.

اگر بیماری مادر شدت پیدا کرد، می‌توان با رعایت تمامی ملاحظات بهداشتی به او کمک کرد که شیر خود را بگیرد و با فنجانی تمیز یا قاشق، آن را به کودکش بدهد.

 

نکات مهم برای مراقبت والدین از کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا :

تنها اقدام احتیاطی در این شرایط، فراهم‌کردن هر آن چیزی خواهد بود که برای کاهش شدت نشانه‌هایی که تاکنون از آنها مطلع شده‌ایم مؤثرند. اگر کودک تازه‌متولدشده دارید و خطر احتمالی شیوع ویروس کرونا در نوزادان فرزندان شما را را تهدید می‌کند، شربت سرفه، استامینافون و دیگر داروهای مخصوص نوزادان را تهیه کنید و در خانه نگه دارید.

پوشک بچه، دستمال مرطوب، کرم یا پمادهای کودکان و موارد دیگری از این دست را هم می‌توانید به تعداد بیشتری خریداری کنید و در خانه نگه دارید.

داروهایی مثل ایپوبروفن و مسکن‌های دیگر، در کنار چای و مواد و ترکیبات لازم جهت تهیه سوپ (برای بهبود سرفه) از دیگر مواردی هستند که بهتر است از همین حالا در خانه داشته باشید. در صورت ابتلا به بیماری، احتمالا از بیرون‌رفتن منع خواهید شد.

چند توصیه‌ای را هم که در ادامه مطرح می‌شوند به خاطر داشته باشید و به کار بگیرید:

    اگر کودکتان نشانه‌های یادشده را تجربه می‌کند، او را نزد متخصص ببرید؛ اما فراموش نکنید که در فصل سردی از سال هستیم و نشانه‌ها می‌توانند صرفا از سرماخوردگی ساده‌ای خبر بدهند؛
    زدن واکسن‌های مناسب به کودک یا نوزادتان و نیز شستن صحیح دست ها به‌صورت مکرر را فراموش نکنید؛
    تاحدامکان از بردن کودکان به اماکن پررفت‌وآمد و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی خودداری کنید.

 

تحقیقات درباره خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان و کودکان و چگونگی تأثیرگذاری بیماری بر آنها همچنان در دست انجام است. طبق آنچه تاکنون مشخص شده است، خطر ابتلای کودکان کم‌سن‌وسال به کرونا در مقایسه با سایر گروه‌های سنی کمتر است. حتی بنا به نتایج تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته است، از این نکته آگاهی داریم که احتمال سرایت ویروس‌های عفونی ازطریق شیر مادر به بدن نوزاد بسیار کم است؛ بنابراین مادرانی که نشانه‌های بیماری را دارند، با رعایت ملاحظات و نکات بهداشتی می‌توانند به شیردادن به کودک خود ادامه دهند.

البته رعایت این نکات و ملاحظات صرفا محدود به مادران و برای مراقبت از نوزادان نمی‌شود و به‌منظور پیشگیری از این بیماری مسری، همگی ملزم به رعایت‌شان خواهیم بود.

لطفا اگر تجربه یا نظری درباره موضوع مطلب دارید، با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید. همچنین اگر اطلاعات بیشتری درباره خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان دارید و می‌توانید به شمار موارد مطرح‌شده اضافه کنید، حتما مطرح کنید.

 

منبع: وب سایت چطور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی