آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

برخی از بیماری ها بسیار ناشناخته و مرموز هستند و علائم اولیه خاصی نیز ندارند اما پس از مدتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و سلامت انسان را تهدید می کنند. آکانتوزیس نیگریکانس یک نوع بیماری پوستیست که باعث زخیم و سیاه شدن پوست گردن و ران و ... می شود و چاقی یکی از عوامل بروز آن است.


 

آکانتوزیس نیگریکانس (Acanthosis nigricans) چیست؟

آکانتوزیس نیگریکانس یک ناراحتی پوستی است که باعث می شود یک یا چند ناحیه از پوست تیره تر و ضخیم تر از سایر نواحی پوست شود. اغلب، ظاهر پوست های دارای این وضعیت شبیه به مخمل می شود.

افرادی که دچار این وضعیت پوستی می شوند گاهی اوقات به اشتباه تصور می کنند ریختن رنگ و یا دست زدن به یک ماده رنگی سبب شده تا پوستشان تغییر رنگ بدهد. بنابراین سعی می کنند با ساییدن پوست، این رنگ را پاک کنند. گرچه حتی سایش های خیلی شدید نیز نمی تواند کمکی به بهبود علائم کند.

آکانتوزیس نیگریکانس بی ضرر است و سرایت ندارد. اما گاهی اوقات زنگ خطری است که نشان می دهد، اختلالی در سلامت داخلی بدن ایجاد شده است که نیاز به تشخیص و درمان دارد؛ به همین خاطر مهم است که به محض مشاهده ی علائم (تیره شدن و ضخیم شدن قسمتی از پوست) به متخصص مراجعه شود.

 

علائم بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس :

تغییرات پوستی تنها نشانه های آکانتوزیس نیگریکانس هستند و شما متوجه می شوید معمولاً تغییرات پوست به آرامی ظاهر می شوند. پوست آسیب دیده ممکن است بو یا خارش داشته باشد.

در واقع نشانه ها شامل تیرگی تدریجی همراه با ضخیم شدن پوست نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران ، گردن ،زیر بغل ، پشت ران و باسن و .. می باشند که بعضی اوقات به دلیل تجمع باکتری و عفونتهای قارچی دچار خارش و بوی بد نیز می شود. گاهی ماه ها تا سالها طول می کشد تا نشانه های این بیماری آشکار شوند.

علل آکانتوزیس نیگریکانس

شایع ترین علت ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس، اضافه وزن زیاد می باشد. دلایل دیگر عبارتند از:

    دیابت نوع 2
    شرایطی که برروی سطح هورمون ها تأثیر می گذارد – مانند سندرم کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تیروئید کم کار
    مصرف برخی داروهای خاص – از جمله استروئیدها یا داروهای هورمونی مانند قرص ضد بارداری
    در موارد نادر ، سرطان – معمولاً سرطان معده
    در موارد نادر ، یک ژن معیوب از والدین خود به ارث می برید.
    گاهی اوقات آکانتوزیس نیگریکانس در افراد سالم که بدون هیچ شرایط خاصی اند، اتفاق می افتد. معمولاً ضرر خاصی ندارد، اما بهتراست که مقابله نسبت به تغییرات پوستی را مورد آگاهی قرار دهید. معمولا در افرادی که پوست تیره دارند، این بیماری وجود دارد.

 

روش درمان آکانتوزیس نیگریکانس :

در بسیاری از موقعیت ها, درمان اصلی آکانتوزیس نیگریکانس می تواند به محو شدن تغییر رنگ کمک کند ، مثال ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

از دست دادن وزن:

اگر مشکل آکانتوزیس نیگریکانس شما ناشی از چاقی باشد, از دست دادن وزن ممکن است کمک کننده باشد.

مصرف داروها و مکمل ها:

اگر به نظر می رسد که مشکل شما مربوط به دارو یا مکملی است که استفاده می کنید, پزشکتان ممکن است پیشنهاد کند که استفاده از آن را متوقف کنید.

جراحی:

اگر آکانتوزیس نیگریکانس با یک تومور سرطانی ایجاد شود, با عمل جراحی, پوست را برمی دارند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی