آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۴۵ ب.ظ

رازهایی درباره پلاگ مخاطی که هرگز نمی دانید

در ماه اول بارداری علائمی ظاهر می شود که شاید مادر از آن ها چیزی نداند در این مقاله می خواهیم در خصوص پلاگ مخاطی و نقش آن در بدن افراد باردار بیشتر صحبت کنیم.

 

آشنایی با پلاگ مخاطی یا ماده ی مخاطی :

ماده ی مخاطی همان چیزی است که از نام آن پیداست، ماده ای تشکیل یافته از مخاط. در طی بارداری ماده ی مخاطی تشکیل شده و در دهانه ی رحم قرار می گیرد تا مجرای آن را مسدود کند. این کار به علت محافظت کردن رحم شما در برابر باکتری ها و عوامل بیماری زای ناخواسته ای است که می توانند در طی نزدیکی و یا معاینات واژینال داخل رحم شوند.

مخاط دهانه ی رحم به طور طبیعی غنی از اجزای ضد میکروبی می باشد. اما  این ماده ی مخاطی محافظت در برابر باکتری ها را دوبرابر می کند. آنزیم لیزوزیم موجود در پلاک مخاطی دیواره ی سلولی باکتری ها را تخریب می کند.

در مراحل ابتدای بارداری، زمانی که تخمک شروع به طی مسیرش تا رحم می کند، ترشحات از دهانه ی رحم و نیز افزایش در هورمون استروژن و پروژسترون شروع به تشکیل ماده ی مخاطی می کند. گرچه پلاگ مخاطی تا پایان بارداری باقی می ماند، بدن شما به طور مداوم مخاط جدید تولید می کند تا این پلاگ را تازه نگه دارد.

حالت و رنگ پلاگ مخاطی چگونه است :

این پلاگ می تواند شفاف، سبز، زرد، صورتی کمرنگ یا قهوه ای باشد (شبیه به مخاطی که از بینی و گلوی شما خارج می شود). ظاهری ژله مانند دارد و زمانی که در دهانه ی رحم است ضخیم (غلیظ) می باشد. اما زمانی که خارج شد نازک و مایع (رقیق) می شود. ماده ی مخاطی ممکن است که آمیخته به خون باشد یا ممکن است که بر روی دستمال تازه به نظر آید. در حالت معمول ماده ی مخاطی کمی تیره تر از سفید (شیری رنگ) و با رگه های صورتی است.

پلاگ مخاطی 4 تا 5 سانتی متر طول دارد یا حجم آن یک اونس است. در صورتی که بدن شما آن را یکباره خارج نکند، ممکن است کمتر به نظر برسد که یک رویداد متداول است.

 

آیا ترشحاتی که می بینید پلاگ مخاطی است یا نشانه های دیگری است؟

بهتر است بدانید که پلاگ مخاطی به رنگ غلیظ، ژلاتینی و زرد مایل به سفید و گاهی اوقات به رنگ های صورتی یا قهوه ای می باشد. ترشحات معمولی حاملگی به مقدار کم، بوی خفیف و به رنگ شفاف یا شیری است. ترشحات ناشی از عفونت مخمر معمولاً مانند پنیر و به رنگ زرد یا سفید، ضخیم و به مقدار زیاد است. واژینوز باکتریایی باعث ترشح موادی با بوی ماهی می شود که معمولا پس از رابطه جنسی این ترشحات خارج می شوند. البته سایر اشکال ترشحات زرد، سبز و یا با بوی بد می توانند علائم بیماری STD را نشان دهند. اگر مشکوک به هر نوع عفونت واژن هستید بهتر است هر چه زودتر به پزشک خود مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از خانم ها متوجه از دست دادن پلاگ مخاطی خود نمی شوند ؛ زیرا این مخاط ها گاهی اوقات به تدریج و در طی چند روز آزاد می شوند. پس نیازی به بررسی لباس زیر و دستمال توالت در زمان نزدیکی زایمانتان نیست. چرا که آزاد شدن این مخاط در نزدیکی زایمان طبیعی است.

اگر به علائمی که در طول دوران بارداری می بینید ، مشکوک هستید باید به پزشک خود مراجعه کنید، چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

 

آیا خارج شدن پلاگ مخاطی Mucus Plug یکی از علائم زایمان است؟

بله، خارج شدن پلاگ مخاطی به عنوان یکی از علائم اولیه ی زایمان برشمرده می شود. اما زایمان می تواند از دو ساعت تا چند هفته بعد آغاز شود. به هر حال، اگر سایر علائم نیز رخ دهد، مانند کمر دردهای منظم، پارگی کیسه ی آب ، دردهای زایمانی مکرر و شدید و غیره...  به نظر می رسد که هم زمان با هم و یا بلافاصله بعد از جابجا شدن پلاگ مخاطی، زایمان شما بسیار نزدیک است. همانطور که اگر زمان بارداریتان به اتمام نرسیده باشد، شما نمی توانید افتادن پلاگ مخاطی را قبل از هفته ی 37 متوقف کنید، در مواردی که موعد بارداری سر رسیده نیز نباید این پلاگ را بیرون بکشید. به زور بیرون کشیدن پلاگ مخاطی می تواند منجر به عفونت شود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی