آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

امسال زودتر از سال های گذشته بیماری آنفولانزا شیوع پیدا کرده و تاکنون افراد زیادی در اثر ابتلا به این بیماری در کشور جان خود را از دست داده اند! در این مقاله آی پزشک در خصوص علائم آنفولانزا و روش درمان آنفولانزا بیشتر آشنا می کند. برخی از نشانه های بروز این بیماری بسیار شبیه سرماخوردگی می باشد.

 

ویروس آنفولانزا چیست و چگونه منتقل می شود :

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است و ویروس های زیادی باعث بروز این بیماری می شوند. ویروس های آنفولانزا در سه گروه A,B.C تقسیم می شوند.

آنفلونزای نوع A و B رایج تر و مسئول آنفلونزای فصلی هستند و زیر مجموعه هایی دارند.H5N8 ( آنفولانزای مرغی) زیر گروهی از آنفلونزای نوع A است.

نشانه های آنفولانزا شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا چرک بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد و خستگی است. ممکن است برخی از افراد استفراغ و اسهال هم داشته باشند؛ البته این علائم در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان است.

ویروس های آنفولانزا وقتی انسان سرفه ، عطسه یا صحبت می کنند، در هوا پخش می شوند. این ویروس سریع سرایت می کند و بسیار مسری است. طبق اعلام موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی، میلیون ها نفر در فصل آنفولانزا از چنین علائمی رنج می برند.معمولا این علائم شبیه به سرماخوردگی ولی شدیدتر هستند.

بدون در نظر گرفتن نوع ویروس آنفولانزا، می توانید اقداماتی را انجام دهید که از شما و خانواده تان در مقابل این ویروس محافظت کند.

 

نشانه مشترک سرماخوردگی و آنفولانزا :

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب گوش درد میشوند

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سرفه میشوند

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سردرد میشوند

آنفلوانزا و سرماخوردگی هر دو موجب خستگی می شوند ؛ در آنفولانزا خستگی ممکن است هفته ها به طول بینجامد اما سرماخوردگی خستگی 1 هفته ای دارد.

 

علائم بیماری آنفولانزا چیست؟

اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا علائمی مانند تب، درد گلو، سرفه، آب ریزش بینی و ... را تجربه می‌کنند، عوارضی که برای رهایی از آنها باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا، درباره آخرین وضعیت آنفلوآنزا در کشور، ‌گفت: همچنان بیشترین ویروس در گردش آنفلوآنزا H۱N۱ است که در مواردی با تابلو حاد و شدید بالینی بروز پیدا کرده و حتی متأسفانه در مواردی منجر به مرگ شده است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به برخی علائم آنفلوآنزا، گفت: اگر مردم علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و... دارند، از رفتن به محل کار و یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت دو تا سه روز جدا خودداری کنند، دست ندهند، روبوسی نکنند، اگر آبریزش بینی دارند از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند و بلافاصه دست‌شان را با آب و صابون بشویند. باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود.

روش پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا :

۱-واکسن آنفولانز بزنید

واکس آنفلونزا، بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری و همچنین کاهش شدت علائم بیماری در صورت آلوده شدن است.واکسن آنفولانزا باعث می شود که حدود دو هفته پس از واکسیناسیون، آنتی‌بادی در بدن ایجاد شود. این آنتی بادی ها از بدن در برابر ویروس ها محافظت می کنند.

۲-هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی تان را بگیرید

برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا، مهم است که هنگام سرفه یا عطسه، از ماسک استفاده کنید. این کار برای کنترل عفونت مهم است، چون باعث می شود ویروس به دیگران منتقل نشود. تحقیقی که سال۲۰۱۴در مجلهFluid Mechanics  آمریکا منتشر شد، حاکی از این است که قطرات سرفه و عطسه می توانند پخش شوند و هوا را آلوده کنند.

۳-از دست زدن به چشم، بینی و دهان تان اجتناب کنید

میکروب های آنفولانزا وقتی فرد چیزی را لمس می کند و به چشم، بینی یا دهان خود دست می زند، گسترش پیدا می کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهد که ویروس آنفولانزا می تواند ۲۴ ساعت فعال باقی بماند.اگر به قفل درب یا چراغ قوه ای که آلوده است دست بزنید، و بعد چشمان تان را مالش دهید یا ناخن هایتان را بجوید، آلوده می‌شوید.

4-به نظافت منزل توجه کنید

میکروب ها و ویروس های آنفولانزا ممکن است روی هر وسیله ای،  وجود داشته باشند. به همین علت، تمیز نگه داشتن خانه و اطرافتان خیلی مهم است.موقع تمیز کردن، بیشتر روی سطوح مختلف تمرکز کنید. سطوح ممکن است به ویروس آنفولانزا آلوده شده باشد، به خصوص اگر با شخصی که مبتلاست زندگی می کنید.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی