آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۵۸ ب.ظ

از اختلال شخصیت مرزی (BPD) چه می دانید ؟

یکی از بیماری های روانی بسیار خطرناک اختلال شخصیت مرزی ( Borderline personality disorder ) می باشد که باعث می شود عملکرد مغز تحت تاثیر قرار بگیرد. این بیماری باعث ترس شدید فرد مبتلا می شود و احساس طرد شدن و پوچی به بیمار دست می دهد.

 

آشنایی با اختلال شخصیت مرزی (BPD)  :

فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به دلیل احساسات و روابط  متغیر و تزلزل شخصیتی، حسی مشابه با سوار شدن به ترن هوایی دارد. ثابت و واضح نبودن احساسات سبب می شود هدف، تصویر ذهنی فرد از خود و حتی علایق وی به طور مکرر دچار تغییر گردد. افراد مبتلا به BPD به شدت حساس هستند، به گونه ای که با کوچکترین عاملی، عکس العمل های شدیدی را نشان می دهند و به سختی آرام می شوند. به آسانی قابل درک می باشد که چگونه وجود احساسات متغیر و ناتوانی فرد در تسکین خود سبب آشفتگی روابط و رفتارهای خطرناک وی می گردد.

فرد مبتلایی که انباشته از احساسات خسته کننده هست، نمی تواند به طرز صحیحی فکر و رفتار کند و در آرامش به سر ببرد. وی ممکن است کلمات نامناسب به کار ببرد یا رفتار خطرناکی داشته باشد که عواقب بعدی آن سبب شرمندگی و احساس گناه در فرد می گردد. چرخه ای دردناک که فرد احساس می کند راه فراری از آن ندارد در حالی که اینگونه نیست.

 

اختلال شخصیت مرزی از چه سنی آغاز می شود؟

ظهور بیماری در اوایل جوانی بیشتر مشاهده شده است. شدت بیماری در اوایل جوانی بیشتر است و با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد.

بیمارانی که دچار این بیماری هستند، نباید ناامید شوند. بسیاری از بیماران با درمان صحیح به تدریج بهتر می شوند و با تکنیک های آموزش داده شده زندگی باکیفیتی را طی می کنند.

 

علائم اختلال شخصیت مرزی:

نشانه های بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •     ترس شدید از طرد شدن، حتی اتخاذ تدابیر شدید و سختگیرانه برای جلوگیری از جدایی یا طرد (برای مثال، حبس کردن همسر در خانه)
  •     الگویی از روابط ناپایدار، مانند ایده آل سازی یک شخص در یک لحظه و سپس اعتقاد ناگهانی به بی رحم بودن و بی فکر بودن آن فرد
  •     تغییرات سریع در هویت و خودانگاره که شامل تغییر اهداف و ارزش ها می شود؛ بیمار خود را بد می داند یا حتی احساس می کند اصلا وجود ندارد.
  •     دوره های پارانویا ناشی از استرس و از بین رفتن تماس با واقعیت، از چند دقیقه تا چند ساعت
  •     رفتارهای تکانه ای و پرخطر مانند قمار، رانندگی بی پروا، رابطه جنسی ناامن، ولخرجی کردن، پر خوری یا سوء مصرف مواد مخدر، اخلال ناگهانی در روند موفقیت با ترک ناگهانی یک کار خوب یا پایان دادن به یک رابطه مثبت
  •     تهدید به خودکشی یا اقدام به آن و خودزنی، اغلب در پاسخ به ترس از جدایی یا طرد
  •     نوسانات خلقی گسترده از چند ساعت تا چند روز که می تواند شامل شادی بسیار، تحریک پذیری، شرم و اضطراب باشد
  •     احساس پوچی مداوم
  •     عصبانیت نامناسب و شدید، طعنه زدن و تلخ حرف زدن یا دعواهای جسمی

 

 

تشخیص و درمان اختلال شخصیت مرزی :

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که خودتان نمی توانید اختلال شخصیت مرزی را تشخیص دهید. بنابراین اگر فردی را می شناسید که از اختلال شخصیت مرزی رنج می برد، بهتر است جهت تشخیص قطعی به دنبال کمک تخصصی باشید. اختلال شخصیتی مرزی اغلب اوقات اشتباه تشخیص داده می شود و یا با سایر اختلالات تداخل دارد پس به متخصص بهداشت روان نیاز دارید تا وضعیت فرد را ارزیابی کرده و یک تشخیص دقیق ارائه دهد. سعی کنید متخصصی را پیدا کنید که سابقه تشخیص و درمان اختلال شخصیت مرزی را داشته باشد.

 

تاثیر اختلال شخصیت مرزی در زندگی بیمار و اطرافیان او چیست؟

این اختلال می تواند جنبه های زیادی از زندگی فرد را با مشکل مواجه کند. بیماری روی روابط عاشقانه، شغل، تحصیل، فعالیت اجتماعی و خودانگاره تاثیر منفی دارد و باعث بروز وقایع زیر می شود:

    تغییر مکرر شغل یا اخراج شدن
    تکمیل نکردن تحصیلات
    مشکلات متعدد حقوقی و حبس شدن
    خودزنی و بستری مداوم در بیمارستان
    مشکلات زناشویی، استرس و جدایی
    روابط سمی و آزارگر متعدد
    بارداری ناخواسته، بیماری های مقاربتی، تصادف با خودرو و وسایل نقلیه و دعواهای جسمی به دلیل رفتارهای پرخطر و تکانه ای
    تلاش یا اقدام به خودکشی

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی