آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

آی پزشک مجله سلامتی و تندرستی

جدیدترین اخبار پزشکی، رواشناسی و موفقیت در آی پزشک

در چند روز اخیر ویروس کرونا به صورت گسترده ای در حال شیوع در کشور چین است و نگرانی های جهانی در خصوص شیوع این بیماری به کشورهای دیگر وجود دارد. در این مقاله آی پزشک اطلاعات کاملی درباره ویروس کرونا و روش پیگشیری از کرونا را در اختیار شما قرار می دهد.

ویروس کرونا که در دسته ویروس ها قرار می گیرد، به سیستم تنفسی پستانداران، از جمله انسان ها، آسیب می رسانند. این نوع از ویروس با سرما خوردگی معمولی، ذات الریه و سندروم تنفسی حاد {SARS} همراه می باشد و می تواند حتی روده انسان را هم آلوده کند.

ویروس کرونا برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ از ویروس برنشیت عفونی در پرندگان جدا شد و توانایی این را داشت که انبار ذخیره پرندگان و ماکیان را به کلی نابود کند.

در طول ۷۰ سال گذشته و با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که ویروس کرونا خفاش ها ، مار ها ، موش ها، موش صحرایی، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گله گاوها را آلوده می کند.

در این مقاله که توسط مرکز اطلاعات ام ان تی منتشر شده است، بر انواع ویروس های انسانی کرونا، نشانه هایی که از خود بروز می دهند و نحوه انتقال شان به دیگران، اطلاعاتی به دست آمده است. علاوه بر این، دو بیماری خطرناکی که در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا در انسان دیده می شود هم بررسی خواهد شد. این دو بیماری با نام های SARS و MERS شناخته می شوند.

اطلاعات کلی درباره ویروس کرونا

  • هیچ راه حل و گزینه درمانی برای بهبود این ویروس وجود ندارد.
  • کرونا ویروس در ابتلا به هر دو بیماری SARS و MERS نقش دارد.
  • کرونا ویروس گونه های زیاد و متنوعی را آلوده می کند.
  • تا کنون شش نوع کرونا ویروس انسانی شناسایی شده است.
  • شیوع بیماری SARS که از کشور چین آغاز شده است، به ۳۷ کشور منتقل شده است و تا کنون جان ۷۷۴ نفر را گرفته است.

 

کرونا ویروس چیست؟

نوع انسانی کرونا ویروس {HCoV} برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ و در دماغ فردی پیدا شد که سرما خوردگی معمولی داشت. دو گونه انسانی کرونا ویروس، که به نام های OC43 و ۲۲۹E شناخته می شوند، مسئول بسیاری از سرما خوردگی های معمولی در انسان هستند.

علت این که نام کرونا بر این نوع ویروس قرار گرفته است، وجود برآمدگی های شبیه به تاج است که در سطح این ویروس دیده می شود. معنای لغوی کرونا در زبان لاتین، “هالو” یا “تاج” است.

اگر به میزان شیوع این ویروس در میان انسان ها نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که بیشتر آلودگی ناشی از ین ویروس، در طول ماه های زمستان و اوایل فصل بهار می باشد. هیچ جای تعجبی ندارد که انسان ها در فصل زمستان سرما بخورند و پس از بهبود، دوباره چهار ماه دیگر با آن دست و پنجه نرم کنند.

این به آن دلیل است که آنتی بادی های ویروس کرونا نمی توانند برای مدت طولانی زنده بمانند. علاوه بر این، ممکن است آنتی بادی های یک سویه کورونا ویروس در برابر سویه های دیگر بی فایده باشند.

نشانه ها و علائم ویروس کرونا

پس از این که بدن انسان به ویروس کرونا آلوده شود، نشانه هایی که با آن مواجه می شود تقریبا به مدت دو تا چهار روز حالتی مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا را در او به وجود می آورد.

نشانه های این ویروس شامل :
  • عطسه کردن؛
  • آبریزش بینی؛
  • خستگی و بی حالی؛
  • سرفه؛
  • در موارد بسیار کم، تب؛
  • خارش گلو؛
  • آسم تشدید شده.

ویروس کرونا انسانی را به راحتی نمی توان در محیط آزمایشگاه کشت کرد، بر خلاف ویروس رینو، که یکی دیگر از عوامل سرما خوردگی معمولی است و به راحتی قابل کشت در محیط آزمایشگاه است. همین امر باعث شده است که به سختی بتوان تاثیر ویروس کرونا بر اقتصادهای بین المللی و سلامت عمومی را اندازه گیری کرد.

هیچ راهی برای درمان ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین تنها راه درمانی پیش روی تان وجود دارد، این است که از خودتان مراقبت کنید و چند مورد از داروهای بدون نسخه را تهیه کنید. این دست داروها و نکات مراقبتی که باید به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • استراحت کنید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.
  • به مقدار کافی آب بخورید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید و در محل های آلوده باقی نمانید.
  • می توانید از قرص های استامینوفن، ایبوبروفن یا ناپروکسن را برای کم کردن درد و تب استفاده کنید.
  •  دستگاه تصفیه کننده هوا را در خانه قرار دهید.

برای این که مشخص شود ویروس کرونا (در حقیقت نوع ویروسی که در بدن است( در بدن انسان وجود دارد، از مایع دستگاه تنفسی، مثل موکوس از بینی، باید نمونه برداری آزمایش انجام شود. انجام آزمایش خون هم راه حل دیگری است.

انواع ویروس کرونا

با توجه به شدت بیماری که انسان را درگیر کرده است و فاصله ای که توانایی انتشار و آلوده کردن دارد، انواع مختلفی از ویروس انسانی کرونا وجود دارد.

در حال حاضر، شش گونه از کرونا ویروس وجود دارد که انسان ها را آلوده می کند.

عادی ترین نمونه های کرونا ویروس شامل:

  • ۲۲۹E {کرونا ویروس آلفا}
  • NL63 {کرونا ویروس آلفا}
  • OC43 {کرونا ویروس بتا}
  • HKU1 {کرونا ویروس بتا}

علاوه بر این، خطرناک ترین گونه از کرونا ویروس که انسان را بیمار می کند، MERS-CoV است که در نتیجه ابتلا به آن، انسان به بیماری سندروم تنفسی شرقی میانه {MERS} و سندروم تنفسی حاد {SARS-CoV} مبتلا می شود. SARS-CoV نوعی ویروس کرونا است که مسئول بیماری SARS است.

نحوه انتقال کرونا ویروس

تا به امروز تحقیقات زیادی بر روی نحوه انتشار این ویروس و نحوه انتقال آن از فردی به فرد دیگر انجام نشده است. با این وجود، باور بر این است که این ویروس تنها از طریق ذرات موجود در دستگاه تنفسی به فرد دیگری منتقل می شود و او را آلوده می کند.

کرونا ویروس از راه های زیر به فرد دیگری منتقل می شوذ:
  • در صورتی که فرد در هنگام سرفه و عطسه کردن جلوی دهانش را نگیرد، قطره های ریز وارد هوا شده و ویروس در فضا پراکنده می شود.
  • لمس کردن و دست دادن با فردی که به ویروس مبتلا شده است و سپس لمس کردن بینی، چشم یا دهان خودتان.
  • در موارد بسیار نادر، در صورت تماس با مدفوع، این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

شهروندان ایالات متحده آمریکا بیشتر در فصول پاییز یا زمستان در خطر ابتلا به این ویروس هستند. این ویروس همچنان در باقی فصول فعال می باشد. متاسفانه جوانان بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند و مردم در طول عمرشان، در معرض ابتلا به بیش از یک ویروس قرار دارند.

باید بگوییم که نهفته بودن این بیماری است که باعث شده است حتی در این دوران هم به دیگران منتقل شده و آن ها را آلوده کند؛ در این مدت ویروس کرونا بسیار خطرناک است.

برای این که از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید، در خانه بمانید و تمام روز را که ممکن است حتی نشانه های وجود ویروس را هم مشاهده کنید، استراحت کنید و هرگز با مردم دیگر ارتباطی نداشته باشید. هنگام سرفه و عطسه کردن، دهان و بینی تان را با دستمال یا شال گردن بپوشید زیرا در غیر اینصورت، زمینه انتقال ویروس را فراهم کرده اید. حواس تان باشد که دستمال های استفاده شده را دوباره مصرف نکنید و خانه تان را مرتب ضد عفونی کنید.

سارس {SARS} 

یک بیماری خطرناک و مسری که کرونا ویروس نوع SARS-CoV در آن نقش دارد، سندروم تنفسی حاد {SARS} است. با پیشرفت این بیماری، فرد به بیماری ذالت الریه مبتلا می شود که بسیار خطرناک و کشنده است.

این ویروس برای اولین بار از استان جنوبی چین، گوانگ دونگ، در ماه نوامبر سال ۲۰۰۲ آغاز شد و با گذشت زمان به هنگ کنگ رسید. از آن به بعد، این ویروس به سرعت به تمام کشورها منتقل شد و شهروندان ۳۷ کشور دنیا را آلوده کرد.

ویروس SARS-CoV یک ویروس کاملا خاص است. زمانی که به بدن انسان وارد می شود، مجرای بالایی و پایینی دستگاه تنفس را آلوده کرده و باعث بروز گاسترونتریتیس {در این بیماری خطرناک، روده و شکم بیمار متورم می شود} می شود.

پس از گذشت یک دوره هفت روزه، نشانه های بیماری خود را نشان می دهند و با SARS با تب خود را نشان می دهد. زمانی که این بیماری در مراحل اولیه قرار دارد، نشانه هایی مشابه با تب در فرد بیمار مشاهده می شود. این نشانه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • سرفه های خشک؛
  • سرما؛
  • اسهال؛
  • تنگی نفس؛
  • درد.

ذات الریه که نوعی عفونت ریوی بسیار خطرناک است نیز در مراحل بعد در بیمار مشاهده می شود. زمانی که SARS به اندازه کافی پیشروی کرده باشد، باعث از کار افتادگی ریه ها، قلب یا کبد می شود.

سرماخوردگی

در مدت زمانی که مردم به  SARS مبتلا می شدند، ۸.۰۹۸ نفر به این ویروس آلوده شدند و ۷۷۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند. این میزان برابر با نرخ مرگ و میز ۹.۶ درصد است. مشکلات و بیماری هایی که سارس به وجود می آورد، بیشتر بزرگسالان را درگیر کرده و بیش از نیمی از افراد آلوده، بالای ۶۵ سال سن داشتند که همگی جان خود را از دست دادند. در نهایت در ماه جولای سال ۲۰۰۳ محققان و دانشمندان نحوه کنترل این ویروس را پیدا کردند.

مرس {MERS}

در بیماری مرس، کرونا ویروس خطرناک نوع MERS-CoV نقش دارد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ مشاهده شد. این بیماری خطرناک تنفسی برای اولین بار از کشور عربستان سعودی آغاز شد و پس از آن به سایر کشورهای دنیا منتقل شد. این ویروس به کشور ایالات متحده آمریکا نیز رسید و بزرگ ترین رخداد و تلفات این بیماری در سال ۲۰۱۵ در کره جنوبی اتفاق افتاد.

از جمله نشانه های بیماری مرس می توان به بروز تب، تنگی نفس و سرفه کردن اشاره کرد. این ویروس از طریق ارتباط با افراد مبتلا شده به ویروس منتقل می شود. البته قابل ذکر است که بگوییم بیشتر مواردی که به این ویروس مبتلا بوده اند، از منطقه پنینسولا عربی به دیگر کشورها سفر کرده بودند.

از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد همگی جان خود را از دست می دهند.

منبع: وب سایت سلامتی دکترچک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی